Wat met laadpalen voor elektrische wagens in gebouw in mede-eigendom?
Woont u in een residentie in mede-eigendom? En overweegt u om een elektrische wagen aan te kopen? Dan komen er hoogstwaarschijnlijk verschillende vragen in u op: wie zal de installatie betalen? Wat als de andere mede-eigenaars hier niet mee akkoord gaan? En wat met de brandveiligheid (ondergrondse garage)? Trema is een zusteronderneming van Syncura en gespecialiseerd in het technisch gedeelte van mede-eigendom, waaronder de laadpalen voor elektrische wagens. Trema heeft voor u informatie verzameld over de elektrische wagens.
Als uin een appartementsgebouw in mede-eigendom woont en u overweegt een elektrische wagen aan te kopen, moet u eerst samen met de Algemene Vergadering van uw VME bespreken of dit toegelaten is of niet. Want u mag niet alleen beslissen om een laadpaal te installeren voor uw elektrische wagen. Veel mensen twijfelen aan de brandveiligheid, anderen vinden het te duur.
En hoe zit het met brandveiligheid van elektrische wagens?
De bekommering van sommige mensen over de brandveiligheid van elektrische wagens is niet onterecht. Klassieke benzinewagens kunnen ook brand vatten, maar de batterij van een elektrische wagen heeft iets meer risico. Trema legt uit waarom: als de batterij van een elektrische wagen vuur vat, dan krijgt u en thermal runaway. Een thermal runaway wil zeggen dat de batterij steeds vuur vat, ook als is die reeds geblust. De eerste tekenen dat er iets mis is met de accu is een temperatuurverhoging en lichte grijze rook. U moet dan zo snel mogelijk blussen, de auto uit de ondergrondse garage halen om onder te dompelen. En dat is zeker geen evidentie in de ondergrondse parkeergarages van appartementsgebouwen.
Er zijn nog geen specifieke afspraken voor laadpalen en elektrische wagens in ondergrondse parkeergarages. Maar brandweerzones kunnen preventief advies geven aan VME's die het overwegen om laadpunten te installeren. Zoals hen aansporen om een takelfirma te consulteren. Zij kunnen dan nagaan en analyseren of een gebluste wagen snel uit de ondergrondse parkeergarage kan getakeld worden of niet. Een snellaadsysteem op gelijkstroom raadt de brandweer sowieso af.
En wie betaalt de kosten van de laadpaal?
Een ander mogelijk discussiepunt is de vraag wie er opdraait voor de kosten van de installatie van de laadpaal. De eigenaar van een laadpaal voor zijn elektrische wagen kan dat volledig op eigen kosten installeren of in samenspraak met de andere mede-eigenaars, als bijvoorbeeld de huidige elektrische installatie moet worden verzwaard.
Maar al betaalt de eigenaar de installatie zelf, dan moet hij toch toestemming vragen en akkoord krijgen van de VME. Zij hebben alle recht om de installatie te weigeren.
Wie in of na 2029 een nieuwe auto koopt, koopt een elektrische wagen...
Aangezien de Vlaamse overheid beslist heeft dat vanaf 2029 elke nieuwe auto elektrisch moet zijn, is dit brandend actueel. Dit onderwerp zal steeds vaker op de agenda staan van Algemene Vergaderingen van VME's. Wordt vervolgd...