Schadegevallen in een mede-eigendom: hoe en door wie moeten de nodige stappen worden ondernomen?
Zoals elk gebouw zijn ook gebouwen in mede-eigendom onderhevig aan schade. Waterlekken en brand zijn enkele gebeurtenissen die zich kunnen voordoen. Wat moet er na een ramp gebeuren? Welk beheersorgaan van de mede-eigendom is hiervoor verantwoordelijk?
Schade in mede-eigendom: wat zegt de wet ?
Een schadegeval is een willekeurige gebeurtenis waarvan de materialisatie de dekking door een verzekeringsovereenkomst als effect veroorzaakt. Dit houdt in dat de door het gebouw geleden schade wordt geregeld met een schadevergoeding.
Hiervoor is het belangrijk dat de professionele syndicus vooraf de waarborgen van de verzekeringsovereenkomst goed heeft gekozen. Daartoe worden de volgende situaties als schadegevallen beschouwd in een mede-eigendom:
- waterschade veroorzaakt door een verlies aan waterdichtheid van het schrijnwerk of de dakbedekking ;
- waterlekkage in de badkamers (douche, keuken)
- brand ;
- glasbreuk in de gemeenschappelijke ruimten
- diefstal of vandalisme
- ecologische verstoring.
De inachtneming en behandeling van deze gebeurtenissen hangt echter volledig af van het getroffen deel van het gebouw. De wet van 10 juli 1965 in verband met de reglementering van de gebouwen in mede-eigendom vermeldt dit inderdaad. Daarin wordt duidelijk het verschil vastgelegd tussen gemeenschappelijke delen en privé-gedeelten.
Goed om weten: Artikel 3 van die wet somt alle gemeenschappelijke delen van de mede-eigendom op. Het is beperkt tot de zones die door alle bewoners van het gebouw worden gebruikt, in tegenstelling tot de private delen die de plaatsen zijn waar alleen elke mede-eigenaar gebruik van maakt.
Schade in een mede-eigendom: termijn en aangiftprocedure
Om van een eventuele schadevergoeding te kunnen genieten, is het essentieel dat de gebeurtenis en de schade worden aangegeven. Zo worden de parameters van de verzekeringspolis, die door de syndicus van mede-eigendom werd afgesloten, geactiveerd. Dit moet gebeuren binnen de 5 dagen na kennisneming van het probleem.
In geval van diefstal of natuurrampen zijn de voorgeschreven termijnen echter respectievelijk 2 en 10 dagen. Om de verzekeringsmaatschappij hierover te informeren, moeten verschillende stappen worden gevolgd:
Eerste stap
De eigenaar van het appartement dat schade heeft geleden, moet de beroepssyndicus per aangetekende brief met ontvangstbewijs alsook telefonisch op de hoogte brengen. De syndicus is vanwege zijn verplichtingen de verantwoordelijke instantie voor dit soort taken.
Tweede stap
De syndicus brengt het nieuws naar de raad van mede-eigendom, met vermelding van de omvang van de schade.
Derde stap
De beroepssyndicus en de raad van mede-eigendom sturen samen een aangetekende brief met ontvangstbewijs naar de verzekeraar. Zij moeten de schade en de geleden schade beschrijven. Bij de brief moeten ook foto's worden gevoegd. Ook enkele belangrijke elementen moeten hierbij worden opgenomen. Deze zijn:
- de datum waarop de schade is ontstaan
- het polisnummer van de verzekering
- het geschatte bedrag van het verlies en de reparaties;
- de oorsprong en de exacte locatie van het incident.
Er wordt ook een minnelijk rapport toegevoegd, zelfs al is er een sterke kans dat dit waarschijnlijk door de andere partij weerlegd wordt.
Waarschuwing: Bij waterschade is het rapport in der minne verplicht. Dit brengt sommige syndici van mede-eigendom ertoe extra honorariakosten in rekening te brengen.
Hoeveel kan de schadevergoeding bedragen?
Het van de verzekeraar te verkrijgen bedrag hangt af van de schade die de mede-eigendom heeft veroorzaakt en geleden. Soms wordt ook rekening gehouden met de bijkomende kosten (extra honorariakosten en kosten om de oorsprong te achterhalen). Desondanks kan het totale bedrag worden gelimiteerd door de bepalingen van het contract.
Bovendien is de schadevergoeding alleen mogelijk als de mede-eigendom verantwoordelijk is. Indien de schade wordt veroorzaakt door een derde, zal deze zich tot zijn eigen verzekeraar moeten wenden.
Een schadegeval in een mede-eigendom is dus een delicate aangelegenheid die de volle aandacht van uw syndicus van mede-eigendom verdient. Bij Syncura ondernemen wij de nodige stappen binnen de wettelijke termijnen. Beter nog, wij slagen er telkens in om een goede schadevergoeding voor onze cliënten te bekomen. Werk met ons samen om van deze kwaliteitsservice te genieten.