Onderhoud en reparatie van de lift in de mede-eigendom: wie is hier verantwoordelijk voor?
Een lift is een uiterst nuttig instrument om de verplaatsingen op hoogte in een gebouw te vergemakkelijken. Binnen de mede-eigendom zijn de lift en het onderhoud ervan vaak het onderwerp van vele discussies. Het beheer ervan is immers onderworpen aan specifieke en nauwkeurige regels. Maar wie is verantwoordelijk voor het beheer en het onderhoud van de lift in de mede-eigendom? Hier volgt de essentiële informatie over dit onderwerp.
Mede-eigendom: wie beslist over de installatie van een lift?
Geen enkele mede-eigenaar kan op eigen houtje beslissen om een lift te installeren binnen de mede-eigendom. De installatie van dit apparaat binnen een mede-eigendom maakt immers deel uit van de werkzaamheden die door de algemene vergadering beslist moet worden.
De syndicus organiseert een vergadering waarvoor hij alle eigenaars uitnodigt. De eigenaars stemmen voor of tegen de installatie van de lift. Tijdens deze algemene vergadering moet de syndicus de mede-eigenaars ook de ramingen en honoraria van de met de installatie belaste vakman voorleggen.
Vervolgens zullen de mede-eigenaars ook hun keuze moeten stellen over :
- het bedrijf of de firma die de lift zal installeren
- de wijze van financiering van de installatie van de lift
- het bedrijf dat verantwoordelijk zal zijn voor het onderhoud van de lift.
Wat zijn de verplichtingen voor de werkzaamheden en het onderhoud van de lift in een mede-eigendom?
In een mede-eigendom zijn er heel wat verplichtingen inzake de werken en het onderhoud van de lift. Volgens de koninklijke besluiten van 9 maart 2003 en 10 december 2012 moeten alle liften die sinds 1958 zijn geïnstalleerd, vóór eind 2003 gemoderniseerd worden (moderniseringswerkzaamheden).
Naast de moderniseringswerken verplicht de wet u om uw lift regelmatig te controleren en te onderhouden. Daarom moeten de volgende controle- en onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd.
- Minstens om de vijftien jaar een risicoanalyse uitvoeren.
- Regelmatig preventief onderhoud van de lift uitvoeren volgens de instructies van de fabrikant.
- Elke zes maanden (indien uitgevoerd door een ISO 9001 gecertificeerd bedrijf) of elke drie maanden (indien de bedrijven niet gecertificeerd zijn) controles van de lift uitvoeren.
Goed om weten: Het kan ook gebeuren dat de lift plotseling defect raakt. In dat geval moeten de syndicus en de mede-eigenaars hun verantwoordelijkheid nemen om de lift zo snel mogelijk te laten herstellen.
Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van de lift?
De syndicus is de beheerder van de mede-eigendom. Hij/zij is dus verantwoordelijk voor het onderhoud van de lift. Daartoe moet hij alle onderhouds-, herstel-, renovatie- of zelfs aanpassingswerkzaamheden van en aan het gebouw plannen.
Hij/zij moet ervoor zorgen dat alle inspecties en onderhoudswerkzaamheden volgens de wettelijke voorschriften worden uitgevoerd. De syndicus is ook de contactpersoon voor het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het onderhoud van de lift en moet erop toezien dat dit bedrijf haar taken perfect uitvoert.
Wie betaalt de installatie-, renovatie-, onderhouds- en de reparatiekosten van de lift?
De aanwezigheid van een lift in een mede-eigendom brengt tal van kosten met zich mee. Deze houden verband met de installatie, de modernisering, het onderhoud en de reparatie van de lift.
De kosten in verband met dit transportsysteem vallen onder de categorie bijzondere lasten van de mede-eigendom en worden ook door de mede-eigenaars gedragen. Ze worden over het algemeen verdeeld op basis van het gebruik.
Mensen op de begane grond kunnen bijvoorbeeld worden vrijgesteld van deze lasten. Maar als ondergrondse ruimtes of kelders door de lift bediend worden, moeten zij weer wel bijdragen. Ze zullen toch minder betalen dan de mede-eigenaars op de bovenste verdieping van het gebouw.
Het is dus de taak van de syndicus om ervoor te zorgen dat elke mede-eigenaar zijn lasten betaalt. Dit orgaan speelt dus een essentiële rol bij het beheer en het onderhoud van de lift in een mede-eigendom. Syncura is een betrouwbare en efficiënte professionele syndicus. Wij zorgen er steeds voor dat alle inspecties en het nodige onderhoud worden uitgevoerd en staan er ook garant voor.