Mede-eigenaar: Hoe controleert u de staat van het gebouw?
Net als bij een gewone woning vereist de aankoop van een appartement in mede-eigendom specifieke controles. Naast de klassieke technieken zijn er andere methoden om betrouwbare informatie te verkrijgen. Dit zijn de vier belangrijke controles die u moet uitvoeren.
Het appartement met een expert bezoeken
Aangezien u geen expert bent in de bouwsector, is het een goed idee om u tijdens het bezoek te laten vergezellen door een vakman. Idealiter doet u een beroep op een architect, aangezien dit een beroep is dat veel kennis vereist. Hierdoor krijgt u cruciale informatie zoals
- de locatie van het gebouw;
- de geschatte ouderdom van het gebouw
- de werkelijke oppervlakte van de aan te kopen privatieve kavel.
Op die manier krijgt u de positieve of negatieve mening van de expert over de investering die u gaat doen. Bij een positief advies kan hij of zij u nuttige adviezen geven voor de toekomst, onder andere voor het uitvoeren van eventuele werkzaamheden.
Controle van de gemeenschappelijke ruimtes
Als toekomstige bewoner van het gebouw is het van essentieel belang dat u de ruimtes controleert die u worden toegewezen. Zo kunt u ook nadenken over eventuele werkzaamheden na uw verhuis.
Uw inspectie begint in de lobby van het gebouw. Uw aandacht moet uitgaan naar de staat van vervalling van de vloer en de muurverf. Ook het trappenhuis en de gangen moeten worden geïnspecteerd. Vervolgens moet u de kelders onderzoeken. Uw doel hierbij is te zoeken naar mogelijke scheuren of vochtproblemen.
Vraag na deze controle of u de zolder mag zien om u een eigen mening te vormen over de dakisolatie. Kijk tenslotte ook naar de plafonds om te zien of er zich zwarte sporen bevinden. Mochten die er zijn, dan de waterdichtheid niet kwalitaitef genoeg.
Goed om weten: Vanwege de complexiteit van dakisolatie kunt u deze controle het beste samen met een deskundig persoon uitvoeren.
De essentiële documenten verkrijgen
Deze controlemethode is gebaseerd op de essentiële aktes die bij de verkoop moeten worden verkregen. De betrokken documenten zijn:
- het technische diagnosedossier
- het reglement van mede-eigendom
- de beschrijvende verklaring van de verdeling
Dankzij het eerste document heeft u een volledige kennis van het onroerend goed. De genoemde punten zijn energieprestaties, gas, elektriciteit, vervuiling en mogelijke risico's. Er wordt ook gekeken naar asbest, lood en termieten.
Het tweede en derde document worden er gewoonlijk samenaan toegevoegd. Ze worden verstrekt door de professionele syndicus om u bijkomende informatie te geven over het onroerend goed en haar lasten. Het detail waarnaar u zeker moet kijken is de oppervlakte van het onroerend goed om er zeker van te zijn dat het overeenkomt met wat er in de verkoopakte staat.
Bovendien moet u twee diagnosedossiers ontvangen. Het eerste document, verstrekt door de verkoper, heeft alleen betrekking op het privé gedeelte. Het tweede document, dat door de syndicus wordt verstrekt, verwijst daarentegen naar de conclusies van de algemene technische diagnose. Het bevat alle informatie over de gemeenschappelijke delen van het gebouw.
Let op: Als u voor deze methode kiest, moet u deze toepassen vóór de datum van ondertekening van de verkoopbelofte.
Onderzoek van de besluiten van de algemene vergadering
De renovatieprojecten van het gebouw zijn zeker ook een van de aspecten die uw aandacht verdienen. Om ze te kunnen lezen, moet u een beroep doen op de notulenvan de algemene vergadering. Dit document wordt door de syndici bewaard om de verordeningen van alle mede-eigenaars getrouw uit te voeren. Alle wijzigingen, hoe klein ook, worden in de notulen opgenomen.
Het onderhoudsboek van het gebouw is overigens ook een schriftelijk document dat u absoluut moet controleren. Het bevat informatie over vroegere werkzaamheden. U kunt het verkrijgen bij de syndicus of bij de raad van mede-eigendom.
Deze tips zijn perfect om alles te weten te komen over uw toekomstige woonst in mede-eigendom. Hoewel u voor een van hen kan opteren, is het toch een goed idee om ze te combineren. Dit is wat Syncura, uw professionele syndicus in België, aanbeveelt. Wij voorzien u van alle documenten die u nodig heeft om uw onderzoek correct uit te voeren.